فرضیه ها
ضریب آلفا
۱-نرخ حق بیمه بالا
۰٫۷۰۲
۲-بازرسی کارگاهها
۰٫۷۸۸
۳-بالابودن هزینه های پرسنلی نیروی کار
۰٫۷۸۶
۴-حق بیمه کمک دولت
۰٫۸۵۸
۵- عدم آگاهی وشناخت کارفرمایان ازتاثیرپرداخت حق بیمه
۰٫۷۰۴
۶-عدم تمایل کارگران نسبت به واریزحق بیمه
۰٫۸۲۴
۲-۳-۹-۳- اعتبار( روائی)
به ارتباط منطقی ،بین پرسش های آزمون ومطلب مورد سنجش اشاره دارد.وقتی گفته می شود آزمون روایی دارد به این معناست که پرسش های آزمون به طوردقیق آنچه را که مورد نظر میباشد، می سنجد. اعتبار، جنبه های مختلف دارد وارتباط بین پرسش وآزمودنی با توجه به کلیه جنبه های آن حاصل می شود. در صورتی که این ارتباط وجود نداشته باشد اعتبار به وجود نمی آید.مفهوم روائی یا اعتباربه این سئوال پاسخ می دهد که مقیاس ومحتوای ابزاریا سئوال های مندرج درابزاراندازه گیری تا چه حد خصیصه موردنظررا می سنجد(حافظ نیا،۸۶،۱۵۵)
بدون آگاهی از اعتبار ابزار اندازه گیری نمی توان به دقت داده های حاصل ازآن اطمینان داشت.روش های متعددی باری تعیین اعتبارابزار اندازه گیری وجود دارد که دراینجا ازاعتبارمحتوا بهره گرفته شده است.نوع اعتبارمحتوای یک ابزاراندازه گیری به سئوال های تشکیل دهنده آن بستگی دارد.اگرسئوال ها معرف ویژگی ها ومهارت های ویژه ای باشند که محقق قصد اندازه گیری آنها را داشته باشد،آزمون دارای اعتبارمحتوا است اعتبارمحتوای یک آزمون معمولا توسط افرادی متخصص درموضوع مطالعه تعیین می شود.ازاین رواعتبارمحتوابه قضاوت متخصصین بستگی دارد(لواسانی،۱۳۸۷،۲۵)
۳-۳-۹-۳- انواع اعتبار( بیابانگرد، ۱۳۸۴،۳۴۰-۳۳۷)
اعتبار محتوایی: آزمون، وقتی اعتبار محتوایی دارد که هدفهای آن با محتوای آزمودنی ارتباط داشته باشد. برای مثال، سنجش دقت افراد از طریق آزمونهایی امکانپذیر است که با مفهوم دقت ارتباط داشته باشد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
اعتبار ساخت: اعتبار ساخت، در مورد آزمونهایی لازم است که به منظور سنجش استعدادهای کلی و پدیده های دارای ابعاد مختلف طراحی میشوند. برای مثال، هوش پدیده ذهنی است که دارای ابعاد مختلفی از قبیل: سرعت انتقال، عکسالعمل متناسب، تشخیص روابط بین پدیده ها و میزان سازگاری میباشد.
اعتبار درونی: این اعتبار با توانا ساختن پژوهشگر در جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها، با حذف کلیه عوامل مداخلهگر و تعبیر و تفسیر درست آنها سروکار دارد.
اعتبار بیرونی: این اعتبار به قابلیت تعمیم پذیری یافته های تحقیق ارتباط دارد. به این معنی که آیا نتایج آزمایش را میتوان به جامعهای که نمونه از آن انتخاب شده است، تعمیم داد یا نه. به عبارت دیگر، آیا یافته های پژوهش، معرف و بیانگر شرایط و موقعیتهای زمانی و مکانی خاص دیگر هستند؟ گرچه، اعتبار بیرونی با جامعهای که پژوهشگر قصد دارد نتایج را به آن تعمیم دهد، مربوط است.
اعتبار صوری: اعتبار صوری این مطلب را مد نظر دارد که سؤالهای آزمون تا چه حد در ظاهر شبیه به موضوعی هستند که برای اندازه گیری آن تهیه شدهاند. در واقع روایی صوری نمیتواند نوعی روایی باشد، بلکه تنها یک ویژگی آزمون است که در پارهای مواقع وجود آن مفید است. در بعضی از آزمونها بهویژه آزمونهای استخدامی، اگر آزمون فاقد روایی صوری باشد، آزمونشونده ممکن است علاقهای به جواب دادن سؤالهای آزمون از خود نشان ندهد، زیرا ممکن است چنین تصور شود که آزمون به تصمیمهای مربوط به استخدام او ربطی ندارد.
اعتبار ملاکی: اعتبار ملاکی به صورت همبستگی نمره های آزمون با یک ملاک خارجی که با متغیر مورد سنجش مربوط است، تعریف میشود. اعتبار وابسته به ملاک را به اعتبار همزمان و اعتبار پیشبین تقسیم میکنند. اگر اندازه متغیر ملاک همزمان با اجرای آزمون به دست آید، همبستگی آزمون با متغیر ملاک را اعتبار همزمان مینامند. مانند، همبستگی بین نمره های هوش و پیشرفت تحصیلی گروهی از دانشآموزان در یک زمان معین. در اعتبار پیشبین، اندازه متغیر ملاک مدتی پس از اجرای آزمون به دست میآید. به عنوان مثال همبستگی بین نمرههای یک تست هوش با نمره های پیشرفت تحصیلی آزمودنیها در یک یا چند سال آینده، اعتبار ملاکی پیشبین آزمون هوش نامیده میشود.
اعتبار سازه: اعتبار سازه بر این مطلب تأکید میکند که آزمون تا چه اندازه سازه نظری یا صفت مورد نظر را اندازه میگیرد. این سنجش مستلزم سه اقدام اساسی است: در ابتدا سازنده آزمون باید صفت مورد نظر را به دقت تحلیل کند. در مرحله بعد، چگونگی ارتباط صفت با متغیرهای دیگر را مورد توجه قرار دهد و بعد از طریق آزمایش معلوم کند که آیا این روابط فرضی واقعا وجود دارند یا نه.
اعتبار استقرایی: میزان رابطه شهودی ظاهری اقلام یک آزمون با رفتارهایی که فرض میشود، مورد سنجش قرار میگیرند.
اعتبار همخوان: اعتبار تثبیت شده از طریق مقایسه نتایج آزمونی تازه با نتایج آزمونی که قبلا معتبر شناخته شده است.
اعتبار وفاقی: اعتبار یک آزمون یا اصلی که با نسبت افراد موافق یا معتبر بودن آن تعیین میشود.
اعتبار همگرا: میزان همبستگی نمرات یک آزمون با چندین عامل مختلف را گویند. وجود این همبستگی برای اطمینان از این که آزمون آنچه را که باید سنجیده شود میسنجد، ضروری است.
اعتبار تعریفی: اعتبار یک آزمون، متکی بر این است که اقلام تشکیلدهنده آن طبق تعریف آنچه را که باید سنجیده شوند میسنجند.
اعتبار افتراقی: اعتبار یک آزمون، مبتنی بر میزان پیشبینی عملکرد افتراقی در دو یا چند تکلیف را گویند.
اعتبار تفکیکی: میزان نقص همبستگی یک آزمون با آزمایشات یا مهارتهایی که قرار نیست سنجیده شوند را گویند.