معماری سرویس گرا
رویکردهای گذشته
ارتباطات ارزش آفرین
هزینه ارتباطات بالا
مبتنی بر فرایند
مبتنی بر داده
ساخت برای تغییر
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
ساخت برای بقا
توسعه تدریجی
تولید یکمرتبه
فدراسیون نرم افزارها
نرم افزارهای تعامل ناپذیر
مستقل از سکو
تک سکو
اتصال سست
اتصال محکم
پیام محور
مولفه محور
در مرحله بعد با مطالعه مقالات، کتب و مطالب منتشره در اینترنت جستجوی برای انواع مدل های معماری سرویس گرا صورت گرفت، بعد از فهرست کردن مدل ها به همراه شرح کامل آنها، سپس با تشکیل کارگاه آموزشی برای خبرگان و کارشناسان جهت تشریح کامل مدل ها و مزایایی هر کدام، مدل پیشنهادی معماری سرویس گرا توسط شرکت IBM انتخاب گردید. این مدل با توجه به نظر خبرگان و کارشناسان فن بهترین مدل برای سازمان های خدماتی می باشد.
۵-۲- نتیجه گیری
از آنجا که در سازمان های خدماتی، سرعت و دقت پاسخگویی و سرویس ها بسیار مهم می باشد از طرفی نیز سازمانی که دانش محور می باشد بحث تغییر و تحول و به روز بودن اطلاعات بسیار با ارزش است پس می توان گفت مناسبترین معماری برای سازمان های خدماتی و دانش محور، معماری سرویس گرا می باشد.
نتایج نهایی نشان داد بهترین متد جهت پیاده سازی این مدل در کتابخانه ها مدرن کردن سیستم های موروثی می باشد؛ که بدون ایجاد وقفه در کارها، به تدریج کارکردهای سیستم موروثی را در قالب سرویس های استاندارد استخراج کرده و سرانجام سیستم مدرنی جایگزین سیستم قدیمی می گردد.
در این تحقیق نتیجه ای که حاصل می شود به دلیل استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی AHP نتیجه ای کاربردی، مورد حمایت خبرگان، صریح و گام به گام، پویا، قابل اعتماد، و در راستای ماموریت کتابخانه ملی می باشد. یعنی بهترین مدل برای پیاده سازی برنامه جامع فناوری اطلاعات در اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات مدل پیشنهادی معماری سرویس گرا توسط شرکت IBM می باشد.
در انتهای این پژوهش به کمک بسته معماری شرکت IBMو بکارگیری متد مدرن کردن سیستم های موروثی مدلی برای طراحی سرویس ها در سازمان های خدماتی تهیه گردید.
۵-۳- پیشنهادات تحقیقات آتی
این پژوهش در زمینه انتخاب طرح جامع فناوری اطلاعات برای اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات کتابخانه ملی است. از آنجا که بررسی کامل فرایندها و سرویس های مورد نیاز در این اداره کل، پروژه بسیار عظیم و زمانبری می باشد لذا تنها به بررسی و تحلیل دو تا از فرایندهای اداره خدمات رایانه از اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات بسنده کرده ایم.
با توجه به اینکه تاکنون رویکرد سرویس گرایی در کتابخانه ملی پیاده نشده و در واقع با هدف رفع نیازها به فناوری نگاه شده، نرم افزارها حالت جزیره ای به خود گرفته و یکپارچه نیستند، برای رفع این نقص و در راستای چشم انداز بهتر و آینده ای درخشان در سازمان و در راستای اعتلای دانش و فناوری در کشور عزیزمان ایران پیشنهاد می گردد دانش پژوهان و محقیقن محترم در داخل یا بیرون از کتابخانه ملی و به خصوص دانش پژوهان رشته مهندسی کامپیوتر (نرم افزار) پیاده سازی کل فرایندهای سازمانی و سیستم های مورد نیاز آن را بعهده گرفته و به مرحله اجرا برسانند:
تجزیه و تحلیل نظر سنجی خبرگان این تحقیق با کامل کردن روش های تصمیم گیری MADM
بومی کردن مدل های پیشنهادی شرکت IBM و اوراکل برای سازمان های خدماتی
توسعه مدل پیشنهادی شرکت IBM
پیاده سازی مدل برنامه جامع فناوری اطلاعات بر اساس رویکرد معماری سازمانی سرویس گرا که تلفیقی از معماری سرویس گرا و معماری سازمانی است.
پیاده سازی کامل مدل مربوط به برنامه جامع فناوری اطلاعات در اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات
پیاده سازی کامل مدل مربوط به برنامه جامع فناوری اطلاعات در معاونت پژوهش، آموزش و فناوری اطلاعات