مندرجات جدول(۴-۴) نشان می دهد که ۵۲ نفر (۹/۱۳%) از دانش آموزان در پایه اول، ۱۰۹ نفر (۲/۲۹%) در پایه دوم و ۱۲۹ نفر (۶/۳۴%) در پایه سوم دبیرستان و ۸۳ نفر (۳/۲۲%) در پیش دانشگاهی مشغول تحصیل هستند.
رشته تحصیلی دانش آموزان
جدول۴-۵: فراوانی و درصد فراوانی نمونه دبیران مورد مطالعه به لحاظ رشته تحصیلی
شاخص رشته تحصیلی |
فراوانی | درصد فراوانی |
عمومی (پایه اول) | ۵۶ | ۱۵ |
علوم انسانی | ۹۱ | ۴/۲۴ |
علوم تجربی | ۹۶ | ۷/۲۵ |
ریاضی و فیزیک | ۱۰۰ | ۸/۲۶ |
کار ودانش- فنی و مهندسی | ۳۰ | ۸ |
جمع | ۳۷۳ | ۱۰۰ |
مندرجات جدول(۴-۵) نشان می دهد که رشته تحصیلی ۹۱ نفر (۴/۲۴%) از دانش آموزان علوم انسانی، ۹۶ نفر (۷/۲۵%) تجربی و ۱۰۰ نفر (۲/۲۶%) ریاضی و فیزیک است.۵۶ نفر (۱۵%) از دانشآموزان نیز در پایه اول مشغول تحصیل هستند و هنوز انتخاب رشته نکرده اند. ۳۰ نفر (۸%) نیز در رشته کار و دانش یا فنی و مهندسی مشغول تحصیلند.
پیشفرض استفاده از آزمونهای آماری پارامتریک:[۷۹]
آزمونهایی را که بر طبیعی بودن توزیع متغیر در جامعه استوار هستند، آزمونهای پارامتریک گویند. برای استفاده از این روشها پژوهشگر باید مفروضههایی را رعایت کند. برخی از این مفروضهها عبارتند از:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۱) داده های مورد استفاده پیوسته و منظم باشد یا به عبارت دیگر، مقیاس اندازه گیری فاصلهای یا نسبی باشد. بر اساس این فرض، آزمونهای پارامتریک به مقیاس فاصلهای یا نسبی محدود هستند.۲) متغیر مورد پژوهش در جامعه دارای توزیع طبیعی باشد (دلاور، ۱۳۸۶: ۴۸۲-۴۸۱ ). دادههای مورد استفاده در این پژوهش به صورت پیوسته و منظم میباشد. به عبارت دیگر شرط مقیاس اندازه گیری لازم برقرار میباشد. از آنجا که یکی دیگر از شروط استفاده از آزمونهای پارامتریک، نرمال بودن توزیع دادههاست؛ لذا برای بررسی این پیشفرض از آزمون کالموگروف– اسمیرونوف استفاده شده است. هدف از انجام این آزمون این است که مشخص شود آیا داده ها از وضعیت نرمال برخوردارند یا نه. نتایج این آزمون در جدول (۴-۶) ارائه شده است.
جدول۴-۶: نتیجه آزمون کالموگروف – اسمیرونوف برای نرمال بودن توزیع داده ها
متغیر | تعداد نمونه | مقدارZ | سطحمعناداری |