(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
توصیه | شرح |
برای ارتباط خود وقت صرف کنید | برای تقویت کردن رابطه رضایتبخش و احساس «عاشق بودن» مواقعی را برای با هم بودن در فعالیتهای لذت بخش تعیین کنید. |
به همسر خود بگویید که دوستش دارید | محبت و علاقه خود را ابراز کنید، از جمله این که در مواقع مناسب از کلمات قدرتمند «دوستت دارم» استفاده کنید. این پیامدها، ادراک تعهد را افزایش میدهند وهمسر را ترغیب میکند، با مهربانی پاسخ دهد. |
به هنگام نیاز در دسترس همسرتان باشید | همسرتان را حمایت عاطفی کنید و وقتی که اندوهگین است، وقت خود را صرف او کنید. |
در صورت بروز مشکلات به طور سودمند و مثبت رابطه برقرار کنید. | وقتی که خود یا همسرتان ناخوشنودید روشهایی را برای غلبه به مشکلات پیشنهاد کنید واز همسرتان بخواهید در برگزیدن و اجرا کردن اعمال خاص تشریک مساعی کنید. از ۴ دشمن رابطه رضایتبخش پرهیز کنید: انتقاد، تحقیر، حالت دفاعی، دیوار سنگی. |
به جنبهه ای مهم زندگی همسرتان علاقه نشان دهید. | در مورد کار، دوستان، خانواده و سرگرمیهای همسرتان سوال کنید و از تواناییهای خاص او قدردانی کنید. با انجام این کار، احساس با ارزش بودن را به همسرتان ببخشید. |
با همسرتان درد و دل کنید. | همسرتان را در عمیقترین احساسات خود سهیم کنید و صمیمیت را زنده نگه دارید. |
(برک، ترجمه سیدمحمدی، ۱۳۸۵)
هفت نوع رفتار مثبت
نیازهای اصلی عاطفی، طرز رفتار اصولی برای ارائه مهر و محبت، دوست داشتن واقعی وعاطفی در رابطه زناشویی هفت نوع هستند که عبارتند از: عشق، مراقبت، ادراک، احترام، ستایش، پذیرش واعتماد.
زمانی که شخص احساس میکند که از نظر عاطفی تأمین میباشد از تمام این هفت نوع نیازهای اصلی به اندازه و درجات مختلف در وجودش قرار دارند. احساسات عاطفی مثبت مانند رضایت کامل،صلح، شادی، مهربانی، خشنودی، هیجان و وفاداری هر زمان که قادر به تأمین نیازهای عاطفی اصلی خود باشیم، خود به خود ایجاد میشوند. (گری، ترجمه قراچهداغی، ۱۳۸۶)
۱- نیاز همگانی به عشق: وقتی فردی عاشق میشود، دلبستگی عاطفی به شخص دیگری پیدا میکند. این فرایند میتواند سریع یا تدریجی صورت گیرد. طبق نظر استرنبرگ(۱۹۹۱) عاشق ماندن بستگی به این دارد که فرد تصمیم بگیرد، کسی را دوست داشته باشد و مایل به صرف وقت و انرژی لازم برای تداوم این رابطه باشد. از نظر استرنبرگ، عشق کامل سه مؤلفه اصلی دارد:
احساس تند، صمیمت و تعهد؛ احساس جنبه جسمی و عاطفی عشق است. صمیمیت با احساس نزدیکی عاطفی، ارتباط و تعهد رابطه دارد و مهارتی است که فرد برای رسیدن به عشق واقعی باید یاد بگیرد . تعهد دراز مدت یکی از ویژگیهای صمیمیت صادقانه محسوب میشود. تعهد عبارت از تصمیم و در نتیجه فعالیتی شناختی است که تفاوتها و مشکلات موجود باید به گونهای حل شود که رضایت طرفین را همراه داشته باشد و صرف زمان و انرژی لازم برای کسب مهارتهای حل مسئله است.
استرنبرگ میگوید، افراد برای این که خود را به هدف عشق کامل متعهد کنند باید موانع و چالشهایی را که لازم است بر آنها غلبه کنند، بشناسند. افراد سلیقهها، باورها و عادات متفاوتی دارند و باید برای کنار آمدن با این تفاوتها مهارتهای حل مسئله را یاد بگیرند و یکی از اولین چیزهایی که باید یاد بگیرند، چگونگی شناسایی مشکل است. نقطه شروع مناسب شاید شناسایی مقولهای باشد که مشکل در آن قرار دارد. برای مثال آیا تعارض مربوط به پول، اداره خانه، ترجیحات جنسی، دوستان، مذهب یا عقاید سیاسی است؟
شناسایی مقولهای که مشکل در آن قرار دارد. به تعریف مسئله کمک میکند. اگر دو نفر بر سر مسئلهای توافق نداشته باشند، هیچ تلاشی به راه حل نمیرسد. شناسایی مسئله کمک میکند تا مسئله، محور بحث باشد و افراد از بحثهای بیمورد اجتناب کنند؛ گاهی اوقات مهم است که از دیگران یاری بجوییم. وقتی افراد یاد بگیرند بر مسئله متمرکز شوند و آن را مشکلی دو جانبه ببینند، کمتر احتمال دارد یکدیگر را سرزنش کنند.
استرنبرگ میگوید: افرادی که تصمیم بگیرند به عشق کامل برسند باید یاد بگیرند، در روابطشان ـ تلهها را آن چه او شرارتهای عشق مینامد ـ شناسایی کنند استرنبرگ ۱۰ تله یا ماسک را مشخص کرده است: کنترل کننده، نقش بازی کن، زاهد فریبکار، به تعویق انداز، اجتناب کننده متعارض، بله گو، متخصص، سوءاستفاده چی، وانمود کن، سرزنشگر.
افرادی که آرزو دارند به عشق کامل دست یابد، باید بپذیرند که هیچ رابطهای بی عیب و نقص نیست از آنجایی که افراد تغییر میکنند، باید یاد بگیریم تا این تغییر را بپذیریم و از آن جایی که افراد اشتباه میکنند، باید یاد بگیریم که ببخشم در تحلیل نهایی، فرد باید موانع را به صورت چالش ببیند و نسبت به آینده خوشبین باشد. (فرانکن ـ ترجمه شمس اسفندآبادی، محمودی، امامیپور)
پژوهشهای بسیاری مؤید این نکته است که هر قدر انتظارات زن و مرد از خود، همسر و زندگی زناشویی واقعبینانهتر باشد، رضایتمندی زناشویی بیشتری را موجب میشود. (نوابینژاد، ۱۳۷۷)
بخش سوم: سوابق و پیشینه تحقیقاتی
الف) سوابق در خارج
مارکمن[۱۳۵] و همکارانش(۱۹۹۰؛به نقل از اولیاء، ۱۳۸۵) نتیجه گرفتند که هر چه مدت برنامه آموزش غنی سازی ازدواج طولانی تر و تأکید آن بر شکل دهی مهارت ها بیشتر باشد، تأثیر مثبت آن آموزش ها بر زوجین و رضایتمندی آنها از زندگی بیشتر و پایدار تر خواهد بود.