آموزش ها فاقد عمق و محتوای کافی بودند ( ۳۶درصد)؛
افراد نمونه، قبلاً اطلاعات ار ائه شده را می دانستند ( ۳۳درصد)؛
ضعف علمی مربیان ( ۲۳ درصد)؛۶۲-۴ درصد از همه کارمندان پاسخ دهنده احساس می کردند که نظر آن ها در مورد پیشرفت محتوای آموزش های ضمن خدمت اعمال نمی شود
پژوهشی تحت عنوان بررسی تفاوت سطح دانش فنی و تخصصی کارکنان دوره دیده و دوره ندیده سازمان کشاورزی استان کرمانشاه انجام شده است . روش تحقیق ،علی مقایسه ای با پس آزمون بود و روی کارشناسانی که دوره ضمن خدمت را طی کرده و آن ها یی که در این دوره ها شرکت نکرده بودند ، صورت پذیرفت . داده های به دست آمده، فرضیه تحقیق را مورد تأیید قرار داده، و بیانگر آن است که کارایی و اثربخشی آموز ش ضمن خدمت در افزایش دانش فنی و تخصصی کارکنان سازمان بسیار مؤثر بوده است (سقایی،۱۳۷۷)
نتایج به دست آمده از پژوهش دیگری تحت عنوان بررسی میزان رابطه بین آموزش های ضمن خدمت وکارایی کارکنان اداره بهزیستی شهرستان کرمان که کارکنان آموزش دیده نسبت به کارکنان آموزش ندیده درحل مشکلات کاری و اخذ تصمیمات مؤثر، تواناتر هستند و گروه های آموزش دیده نسبت به گروه آموزش ندیده بهتراز عهده وظایف شغلی خود بر می آیند. به علاوه آنان به نظارت و کنترل کم تری نیاز دارند و شوق و انگیزه کاری دارند (اندیشمند،۱۳۷۶)
هم چنین در پژوهشی با عنوان ارزشیابی اثربخشی دوره های آموزش ضمن خدمت کوتاه مدت بر عملکرد کارکنان وزارت معادن (مالک، ۱۳۷۵) این نتایج حاصل شد:
شرکت کارمندان در دوره های آموزشی موجب کسب دانش بیش تر آنان می شود.
شرکت کارمندان در دوره های آموزشی موجب افزایش مهارت و توانایی آنان در به کارگیری ابزار و وسایل مورد نیاز شغلی خود می شود.
شرکت کارمندان در دوره های آموزشی موجب افزایش نظم، انضباط، دقت، همکاری و روحیه تعاون در بین آنان می شود
فصل سوم
روش تحقیق
۳-۱مقدمه
در این فصل به بررسی نوع روش تحقیق ، ابزار گردآوری داده ها و روش های تجزیه و تحلیل آماری خواهیم پرداخت
۳-۲روش تحقیق
این پژوهش از نظر هدف اجرای تحقیق، کاربردی می باشد. پژوهش کاربردی به مجموعه ای از فعالیت ها به منظور کسب دانش فنی مربوط با اهداف علمی و کاربردهای علمی اطلاق می شود(طبیبی و دیگران، ۱۳۹۰). همچنین این تحقیق از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی-پیمایشی می باشد. برای جمع آوری داده های مورد نیاز، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده خواهد شد. همچنین برای حفظ روایی پرسشنامه، در تعیین محتوای سوالات از نظر اساتید و کارشناسان امر بهره گرفته می شود، و به عبارتی از روایی بسته به محتوا استفاده خواهد شد. همچنین برای تعیین پایایی پرسشنامه ضریب آلفای کرونباخ مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۳-۳روش گردآوری اطلاعات
در این تحقیق جهت مطالعه مبانی نظری پژوهش از روش مطالعه کتابخانه ای و مرور منابع علمی نظیر پایان نامه ها، کتب و مقالات داخلی و خارجی مرتبط با تحقیق، و نیز بررسی اسناد و مدارک سازمانی موجود استفاده می شود. همچنین به منظور جمع آوری داده های مورد نیاز پژوهش از روش میدانی استفاده خواهد شد
۳-۴ابزار گردآوری اطلاعات
به منظور جمع آوری داده های مورد نیاز پژوهش از پرسشنامه و در صورت نیاز از روش مصاحبه و فیش برداری استفاده خواهد شد.
برای دستیابی به اطلاعات موردنیاز از پرسشنامه عوامل موثر بر اثربخشی دوره های آموزشی کارکنان استفاده می شود ۶ عامل “نیاز سنجی"،"آموزشگر"،"روش"،"شرایط اجرا"، “محتوای آموزشی” و"ارزیابی” به عنوان عوامل موثر بر اثربخشی دوره های آموزشی کارکنان مورد بررسی قرار می گیرند
پرسشنامه مورد استفاده در این پژوهش شامل ۲۲ گویه می باشد
عوامل | گویه های مرتبط |
نیاز سنجی | ۱-۴ |
آموزشگر | ۸ |
روش | ۹-۱۳ |
شرایط اجرا | ۱۴-۲۰ |
محتوای آموزشی | ۵-۷ |
ارزیابی | ۲۱-۲۲ |