مبادله[۷۶]: بعد از این که حضور اینترنتی شرکت با طی مرحله ی انتشار اطلاعات تثبیت شد. مرحله بعدی یعنی مبادلات بهنگام ظهور می یابد. در این مرحله به مهارت های برنامهنویسی پیشرفته نیاز است. پیش نیاز این مرحله وجود یک سیستم موفق برای تامین امنیت معاملات می باشد.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
سفارشی کردن انبوه: سفارشی کردن انبوه تمام مزایا و قابلیت های فناوری اینترنت را جهت ذخیره ی اطلاعات و ایجاد سیستم هایی که قادر به سازگار کردن پیام ها و خدمات برای تکتک مشریان باشد، استفاده می کند. سفارشی کردن ممکن است به صورت خودکار یا دستی انجام شود.
۲-۳-۲٫ اجزای بازاریابی اینترنتی
دان ودان (۲۰۰۱، ص۲۹) برای بازاریابی بهنگام[۷۷] پنج جزء زیر را شناسایی کرده اند :
ترفیع[۷۸]: شامل تبلیغات و هر نوع فعالیت از پیش طراحی شده جهت آگاهی مشتریان از محصولات شرکت می باشد.
تماس یکایک[۷۹]: عبارت است از تماس همزمان شرکت با مشتریان از طریق پست الکترونیکی و یا فهرست های پستی
انجام معامله[۸۰] : عبارت است از تعیین قیمت و وقوع عمل معامله
مبادله: عبارت است از پرداخت وجه کالا یا خدمت که عمدتا توسط ابزارهای دیجیتال صورت می گیرد.
تامین سفارش[۸۱] : یعنی حمل و نقل کالا یا خدمت از طریق سیستم سنتی و فیزیکی یا کانال توزیع دیجیتال.
۲-۳-۳٫ اهداف بازاریابی اینترنتی
کاربرد بازاریابی اینترنتی به دلیل مزایای خاص ناشی از ماهیت شبکه اینترنت اهداف خاصی دارد. این اهداف را می توان به شش طبقه ی زیر تقسیم کرد :
اهداف هزینه گرا[۸۲] : گاهی اوقات هدف یک شرکت از بکارگیری بازاریابی اینترنتی کاهش هزینه ها می باشد. چرا که اینترنت می تواند هزینه های مبادله و توزیع، بالاخص در مورد کالاهای دیجیتال و هزینه های ارائه ی خدمات به مشتریان را به میزان بسیار زیادی بکاهد.
اهداف فروش گرا[۸۳] : در این هدف، شرکت اینترنت را به عنوان یک کانال خرده فروشی و توزیع تلقی می کند و سعی در فروش محصولات خود به طریق بهنگام دارد.
اهداف تغییر رفتار[۸۴] : برای بعضی از سازمانها دستیابی به اثر بخشی و کارائی در گرو انتقال فعالیتهای اصلی خود به اینترنت است و در اغلب موارد این وضعیت به تغییر رفتار فعلی مشتریان و گرایش آن ها به استفاده از اینترنت وابسته است.
اهداف انتشار اطلاعات[۸۵] : شرکتها گاهی اوقات با هدف ارائه اطلاعات مربوط مورد نیاز مشتریان از بازاریابی اینترنتی استفاده می کنند.
اهداف ترفیعی[۸۶] : اغلب شبکه سایتها مبتنی بر اهداف ترفیعی و تقویت بازارهایی بهنگام می باشند.
اهداف سرگرمی[۸۷] : گاهی اوقات شبکه سرکت ها با ارائه ی بازی ها و یا سایر امکانات تفریحی موجبات سرگرمی مشتریان را فراهم می آورد.
۲-۳-۴٫ آمیخته بازاریابی اینترنتی
مفهوم آمیخته بازاریابی[۸۸] برای اولین بار توسط مک کارتی[۸۹] مطرح شد. آمیخته بازاریابی عبارت است از : «مجموعه ای از ابزارهای قابل کنترل بازاریابی که شرکت آن ها را با هم ترکیب می کند تا پاسخگوی بازار مورد هدف باشد» (والتر[۹۰] و کریستف[۹۱]، ۱۹۹۱، ص۸۳).
اکنون با مطرح شدن بازاریابی اینترنتی، آمیخته ی بازاریابی سنتی شامل محصول، قیمت، توزیع، ترفیع و دچار تغییر و تحول شده است. علاوه بر این که ۴Ps سنتی دچار تحول شده است، عناصر جدیدی نیز به آمیخته سنتی افزوده شده اند. یکی از جالب ترین آمیختهها برای توصیف عناصر قابل کنترل در بازاریابی توسط کالیانام[۹۲] و مک تایر[۹۳] (۲۰۰۲، ص۴۸۷) مطرح شده است. این دو نویسنده معتقدند که آمیخته بازاریابی اینترنتی علاوه بر ۴Ps سنتی شامل موارد زیر می باشد :
خدمات مشتری
جامعه[۹۴] : عبارت است از مجموعه ای از ارتباطات در هم تنیده که براساس علائق مشترک بنا نهاده شده و نیازهای اعضای جامعه را برآورد می سازد[۹۵].
سایت : شبکه سایت شرکت که با بهره گرفتن از زبانهای برنامه نویسی طراحی شده است.
ایمنی[۹۶] : اعتماد به تجارت الکترونیک و عدم دسترسی دیگران به اطلاعات شخصی نقش مهمی در بازایابی الکترونیک دارد.
ترفیع فروش
شخصی کردن[۹۷] : عبارت است از هرگونه باب میل مشتری نمودن که به خاطر هویت خاص یک مشتری معین رخ می دهد.
۲-۳-۴-۱٫ تأثیر اینترنت و بازاریابی بر محصول
در بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک اطلاعات به عنوان یک محصول تلقی می شود و عرضهی آن درآمدزا می باشد. از سوی دیگر اینترنت می تواند در مورد محصولات شرکت اطلاعات گسترده ای را به خریداران اعرضه کند و سبب ایجاد مزیت رقابتی در هزینه جست و جو شود. از طرف دیگر شرکت می تواند از اینترنت به عنوان ابزاری برای ارائه محصولات جدید استفاده کرده و با جمع آوری سریع اطلاعات لازم طراحی بهتر محصولات را تحقق دهد (آلن[۹۸] و فجرمستید[۹۹]، ۲۰۰۱، ص۱۴). پترسون و همکاران[۱۰۰] (۱۹۹۷، ص۳۲۹) شبکه ی طبقه بندی کالا و خدمت را ارائه نموده اند که در بازاریابی اینترنتی و اتخاذ اقدامات مناسب در مورد هر محصول یا خدمت مفید است. این شبکه محصولات و خدمات مختلف را بر حسب سه بعد موضوع ارزش (دیجیتال یا ملموس و فیزیکی)، درجه ی تمایز (بالا، پائین) و فراوانی خرید (کم یا زیاد) تقسیم بندی نموده است. شبکه ی مذکور در جدول (۲-۲) نمایش داده شده است.
جدول ۲- ۲٫ شبکه ی طبقه بندی خدمات و کالا (پترسون و همکاران، ۱۹۹۷)
موضوع ارزش | درجه ی تمایز | فراوانی خرید | نمونه هایی از محصولات و خدمات | طبقه |
دیجیتال | بالا | زیاد | روزنامه، مجله و بهنگام | DHF |
کم |